Een spannend hoogtepunt waar deelnemers hun films laten zien, deelnemen aan vraag- en antwoordsessies, en de aftrap geven voor de publieksprijs “Publieksfavoriet”.
Na enkele maanden werken aan hun films, krijgen de deelnemers eindelijk de kans om hun werk op het grote scherm te tonen tijdens de 10 Minute Challenge Première! Het is een gelegenheid voor alle teams om elkaar weer te ontmoeten, terug te kijken op hun vooruitgang tijdens het 10 Minute Challenge-traject en natuurlijk om hun films aan het publiek te presenteren.
Na elke vertoning is er een korte Q&A met de filmmakers, waarin ze iets kunnen vertellen over hun motivatie en proces. Aan het einde van de avond wordt de publieksstemming voor de ‘Publieksfavoriet’-prijs officieel geopend en begint het aftellen naar de Award Ceremonie.
De 10 Minute Challenge is een korte filmwedstrijd voor beginnende queer filmmakers. Na een programma van masterclasses worden de deelnemers aangemoedigd om hun eigen korte films van 10 minuten te maken, die tijdens QFFU in première gaan en prijzen kunnen winnen in de categorieën ‘Beste Film’, ‘Opkomend Talent’ en ‘Publieksfavoriet’. In 2025 zijn de masterclasses in samenwerking met Studio Camera.
En ik zag dat het goed was — Bart Seijbel (Nederland, 10 min.)
Wanneer Lotte’s vader een probleem heeft met haar verloofde, bezoekt dominee van der Laan (Jan Kooijman) hem voor een openhartig gesprek over geloof en homoseksualiteit. Een kort intiem drama waarin een man worstelt met de tegenstellingen tussen het woord van God en de liefde voor zijn kind.
Infect Me Gently — Can Bora (The Netherlands, 11 min.)
Een HIV-positieve kunstenaar presenteert werken van zijn eigen bloed—een bezoeker neemt in walging afstand, uit angst besmet te raken. Dit opent de deur naar een surrealistische ruimte, waar een spookachtig figuur tussen blootstelling en uitwissing zweeft. Een verkenning van het concept van de Ander als reflectie op de spanning tussen de hedendaagse gezondheidszorg en sociale opvattingen vastgeroest in achterhaalde paniek. Wat is meer besmettelijk: het virus, of de angst?
The Following — Jason Gwen (Nederland, 9 min.)
Een politieke sci-fi horror over initiatie in cultuur, de “hypodermic needle theory” (hypodermische naaldtheorie) — die stelt dat het passieve publiek voorspelbaar beïnvloed kan worden door hen te ‘injecteren’ met mediaberichten — en het behouden van iemands karakter als individu in een reeds bestaande wereld.
The Queer Box — Marta Morosi (The Netherlands, 11 min.)
Wat betekent het om queer te zijn in een wereld die alleen maar hetero ziet? Een verkenning van queer zichtbaarheid waarin vier mensen die vaak onterecht als hetero worden gezien reflecteren op leven in een heteronormatieve samenleving; van het bitterzoete privilege om je queer-zijn te kunnen verbergen, tot het constante gevoel dat je moet uitleggen waarom je tot de queer-gemeenschap behoort.
Beyond the Mirror — Renée Hildesheim (The Netherlands, 11 min.)
Een poëtische documentaire over performer, denker, activist Renée tijdens een persoonlijke en politieke reis door Amsterdam en Berlijn. Als onderdeel van een doorlopend project om gelaagde, veelzijdige portretten te maken van personen die buiten de normatieve gender- en seksuele kaders leven, is deze korte film een intieme beschouwing over gender, ruimte en het verlangen om echt gezien te worden.
VOGELAAR — Willemijn Debets (The Netherlands, 11 min.)
Documentaire-portret van Martha, een jonge kunstenaar en activist die zich wijdt aan de studie van vogel-anatomie om met buiten gevonden materialen levensgrote replica’s te maken. In deze korte film zie je hoe haar huidige project, een kraai, vorm krijgt terwijl Martha reflecteert op het creatieproces. Een ode aan de kunst van het kijken, en een uitnodiging tot verwantschap tussen soorten.
VLINDER — Yulai Smits (The Netherlands, 12 min.)
In deze hybride documentaire volgen we dichter, schrijver, en mode-icoon Vlinder Verouden terwijl ze vertelt over haar ervaringen nu ze in transitie is. Als ode aan queer zijn, legt deze film het gevoel en de schoonheid van dit proces vast en herinnert ons eraan dat we uiteindelijk allemaal in transitie zijn.