Kortefilmprogramma

Queering the Archive

  • 31 augustus
  • 13:00
  • Villa Concordia

Archieven waren altijd in dienst van de status quo, en daarmee niet inclusief voor de verhalen van gemarginaliseerde groepen mensen. We zijn verheugd om het programma “Queering the Archive” voor het tweede jaar op rij te organiseren. In dit programma vertonen we vier films die het archief bekritiseren en ‘queeren’ door onbekende verhalen te presenteren of bestaande beelden te herinterpreteren om verhalen te (her)creëren. Elke film is daardoor een statement tegen de uitsluiting van queer geschiedenis in de archieven, en stelt dat als het instituut het niet doet, we zelf onze geschiedenis moeten veiligstellen. Neem plaats in Villa Concordia en ontdek welke verhalen mogelijk zijn wanneer we de controle over ons eigen narratief terugnemen. 

 

Lloyd Wong, Unfinished — Lesley loksi Chan (Canada, 29 mins)

In het begin van de jaren 1990 begon Lloyd Wong een werk gebaseerd op zijn ervaringen met AIDS in Toronto — maar hij overleed voordat hij het af had. Dit work-in-progress werd beschouwd als “long-lost,” tot het weer opdook in The ArQuives. In deze documentaire combineert Lesley Loksi Chan Wong’s beelden met fragmenten van haar aantekeningen als reflectie op wat het betekent om beelden van queer communities te erven en om iemand te willen begrijpen door middel van meerdere losse beelden. Ruw en onbewerkt onderzoekt deze film de betekenis van incompleetheid.

comme tous les garçons — Morisha Moodley (United Kingdom, 11 mins)

Comme tous les garçons is een meditatie van beelden en ideeën over masculiniteit en trans masculiene identiteit. Deze docu combineert ‘found footage’ en persoonlijk archief in een assemblage die het grillige en eindeloze proces van een queer identiteit samenstellen weerspiegelt. Het toont ook hoe dit proces eerst consumeert, dan corrumpeert en vreemd maakt. De film traceert een ontwikkelingsverhaal, waarin momenten van conflict worden blootgelegd. Wat betekent het om zoals alle andere jongens te zijn, of willen worden? En hoe wordt deze behoefte altijd getekend door een ‘spectre of Whiteness’? 

CW: Flikkerende beelden

Atopia — Olivier de Vos (Belgium, 18 mins)

Een introspectief essay over de zoektocht naar een plek tussen werkelijkheid en verbeelding,  opgebouwd uit dromen en een verlangen naar gender fluïditeit. Door middel van een gelaagde constructie van archiefmateriaal, gedigitaliseerde en hedendaagse foto’s en origineel beeldmateriaal, schetst De Vos een poëtische reis naar de stranden van Atopia — een plaatsloze plek, boordevol betoverende mogelijkheden en onmogelijkheden.

Lasting Marks — Charli Shackleton (United Kingdom, 15 mins)

Het verhaal van zestien mannen die terechtstonden voor sadomasochisme in de nadagen van Thatchers Groot-Brittannië werd verteld door de politie, de aanklager en de roddelpers, maar niet door degenen die in de beklaagdenbank zaten. In deze verticale documentaire vertelt een van de 16 mannen het verhaal van deze vervolging, vergezeld door archiefdocumenten die de rechtszaak, het perspectief van de media en de mening van het publiek gedetailleerd weergeven.

Film facts

  • Genres: Documentaire
  • Waarschuwing: Flikkerende beelden

Aanbevolen voor jou

Bekijk programma