Het QFFU wordt mogelijk gemaakt door een groep bevlogen vrijwilligers met een grote liefde voor film, maar zonder sponsoren zouden we nergens zijn. ABN AMRO is dit jaar een van de grote sponsoren en maakt daarmee het nieuwe Queer Villa programma en de 10 Minute Challenge mogelijk. De bank ziet in QFFU een goede partij om mee samen te werken, en dat is wederzijds.
ABN AMRO is flink bezig met bewustwording over diversiteit en inclusie binnen het bedrijf. Ze steunen daarnaast verschillende campagnes, organisaties en dus ook filmfestivals. Dit gebeurt deels vanuit Pride+, de interne organisatie voor LHBTQIA+-medewerkers. Daarnaast is de betrokkenheid van interne consultants voor diversiteit en inclusie onontbeerlijk. Zij doen het werk professioneel en de bestuurders van Pride+ doen het naast hun gewone werk voor de bank. Evenementen van Pride+ zien er verschillend uit, maar het uitgangspunt is hetzelfde: het vergroten van acceptatie en queer initiatieven een steuntje in de rug geven.
Pride+
Marc Wes is lid van het bestuur van Pride+, en werkt al vijftien met plezier bij de bank. Hij woont in Utrecht en hij is blij dat de bank dit jaar betrokken is bij het Queer Film Festival in Utrecht. Ze waren de afgelopen tijd onder andere ook betrokken bij de Pride van Rotterdam, het Amsterdam Diner en hebben binnen het bedrijf regelmatig samenwerkingen met partijen zoals Hivos en Workplace Pride. Ze organiseren lezingen en activiteiten, en dragen jaarlijks bij aan een ‘learning week’ waaraan honderden medewerkers deelnemen. In die week wordt er ook ingegaan op het hele LHBTQIA+-spectrum. Zo wordt er bijvoorbeeld vertelt hoe het is om lesbisch of non-binair te zijn. Ook gaat het over vooroordelen waarmee medewerkers te maken hebben gehad. Dat is deels voorlichting en helpt iedereen op een respectvolle manier om te gaan met klanten. Tevens zorgt dit ervoor dat de sfeer op de werkvloer verbetert en mensen elkaar beter begrijpen.
Steun voor cultuur én subcultuur
Die houding sluit natuurlijk goed aan bij de filosofie van het QFFU, maar bij dit filmfestival draait het natuurlijk, naast gender- en seksuele identiteit, ook om films. Pride+ had al ervaring met een ander queer film festival en film is dan ook zeker een goede match. Marc: “Veel mensen bij ons op de vloer, en zeker in het bestuur van Pride+, zijn filmliefhebber. We zijn allemaal regelmatig in de bioscoop te vinden. Wat dat betreft is dit een mooi toeval. Een filmfestival is daarnaast een aangename plek om samen te komen met onze leden en ‘allies’. Je komt elkaar tussen de programmering tegen en het is een fijne, laagdrempelige manier om queer ervaringen in de breedste zin onder de aandacht te brengen.”
Inclusieve werkplek
Dat laatste werkt natuurlijk twee kanten op. Door de sponsoring van ABN AMRO wordt er een spotlight gericht op onze filmprogrammering, maar laat de bank ook zien dat het een LHBTQIA+-vriendelijke werkplek is en dat het bedrijf veel met de thematiek bezig is. Marc: “Wij zijn niet alleen rond Pride bezig met dit onderwerp, maar besteden er het hele jaar aandacht aan. We hebben de verklaring van Amsterdam ondertekend. Ook laten we ons periodiek door Workplace Pride onderzoeken, om zo te kunnen blijven verbeteren. Uiteindelijk willen we vooral uitstralen dat iedereen bij ons welkom is en dat je als medewerker van ABN AMRO jezelf kunt zijn. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die inclusiviteit omarmen, beter in staat zijn om klanten en medewerkers aan zich te binden.”
Een podium voor jonge kunstenaars
Daarnaast is het Queer Film Festival Utrecht natuurlijk een uitgelezen kans om jong talent een podium te geven, en dat ondersteunt ABN AMRO graag. Op het festival wordt daar concreet tijd en ruimte voor gemaakt bij Queer Villa, wat plaatsvindt in Villa Concordia van 24 t/m 28 augustus. Onderdeel daarvan is de nieuwe 10 Minute Challenge, waarbij jonge makers hun eigen korte film mogen komen vertonen. De makers zijn dit voorjaar geselecteerd en door QFFU begeleid in de productie van hun eerste filmproject.
De bank koos het Queer Film Festival Utrecht ook uit omdat het, in tegenstelling tot veel andere sponsorprojecten, zo lekker lokaal is. Het filmprogramma is verspreid over talloze bioscopen die door de hele stad verspreid zijn. In iedere buurt is wel iets te zien, en daarmee bereik je een stuk meer mensen die een filmfestival anders niet zouden weten te vinden. Daarnaast kijkt ABN AMRO graag verder dan Amsterdam, waar het hoofdkantoor staat. “Als bank hebben we klanten in het hele land, maar door de locatie van ons hoofdkantoor gebeurt er veel in de hoofdstad. We willen graag meer het land in, zeker met Pride+. Dit wordt onze eerste stap in Utrecht, en we kijken erg uit naar het festival.”