- Dit evenement is voorbij.
The Living End & Intro oeuvre Gregg Araki
september 6, 2023 @ 20:30 – 23:00
In 1988 schreef Gregg Araki het scenario voor The Living End als reactie op de AIDS-crisis. In de eerste versie sterven beide hoofdpersonen en Araki realiseerde zich dat hij dit een te deprimerend einde vond om daadwerkelijk te verfilmen. Toen interesse werd getoond in het financieren van een van zijn werken, herschreef hij daarom het script. Met dank aan een toevallige ontmoeting kon hij gebruikmaken van sync-sound-camera-apparatuur, waardoor The Living End Araki’s eerste kleur-, sound-sync film werd. Het filmproces noemde Araki ‘guerilla’-stijl: op de vlucht, zonder vergunningen om te filmen en parttime werkend met een zo klein mogelijke crew.
In 1992 ging The Living End in première op Sundance. Araki zei zelf:
“The Living End is een product van een specifiek tijdperk […]. Doordat AIDS de wereld van een hele generatie beroofde, was het eind van de jaren ‘80/begin van de jaren ‘90 een periode van enorme wanhoop, verwarring, angst, onzekerheid en woede. Een woede die mensen de straat op dreef om te schreeuwen, zingen, marcheren, die-ins te organiseren en ‘generally rage against the machine’. Iedereen ging in die tijd op zijn eigen manier om met zijn gevoelens over de pandemie. Mijn manier was om een piepkleine 16mm-film van 20.000 dollar te maken — een ‘onverantwoordelijke’ tirade die voor de helft bestond uit persoonlijk protest, een door Godard beïnvloede kunstfilm en ‘stel op de vlucht’ genre romance.” (Gregg Araki in The Living End: Remixed and Remastered)
Rosa Oomen, QFFU
Dit programma maakt deel uit van het retrospectief “Going Underground – An Introduction to New Queer Cinema.” Filmcriticus en wetenschapper B. Ruby Rich was de eerste die de term New Queer Cinema (NQC) gebruikte om een golf van onafhankelijke queer films te beschrijven, gemaakt door queer regisseurs in de vroege jaren ‘80 tot het midden van de jaren ‘90. Deze filmmakers behandelden onderwerpen zoals ras, klasse en genderidentiteit binnen de LGBTQ+-gemeenschap. Met dit programma willen we je een klein voorproefje geven van deze baanbrekende cinematografische beweging. Duik in een verzameling van underground, experimentele en rebelse queer cinema parels die zelden op het grote scherm te zien zijn.
Gregg Araki’s oeuvre wordt ingeleid door Theodoor Steen.
Trailer
Synopsis
Een postmodern verhaal over obsessieve liefde met hardcore-industriele soundtrack. De baanbrekende queerfilm The Living End verkent de seksuele en fatale gevolgen van liefde tussen gay mannen in de jaren ‘90. De film focust op de wanhopige relatie tussen twee outcasts — Luke, een losgeslagen oplichter en Jon, een freelance schrijver wiens leven wordt verwoest wanneer hij erachter komt dat hij seropositief is. Met letterlijk niets te verliezen slaan ze op de vlucht in de verlaten, quasi-surrealistische American Wasteland.
Gevangen in een vreemde, vijandige versie van Los Angeles dat wordt bevolkt door lesbische seriemoordenaars, absurdistische straatmensen en wrede ‘fagbashers,’ komen Jon en Luke door omstandigheden samen en beginnen een wilde affaire. Wanneer Luke per ongeluk een politieagent doodt, zijn ze genoodzaakt te vluchten naar San Francisco, waar een oude ‘vriend’ van Luke de deur voor hun neus dicht slaat. En dus begint het stel aan een doelloze odyssee. Rijdend en neukend banen ze zich een weg door de kale existentiële leegte die de VS heet. Hun enige verbinding met ‘de echte wereld’ is via Jon’s telefoontjes naar zijn beste vriendin, Darcy, die zich meer zorgen maakt over hun situatie dan het tweetal zelf ooit lijkt te doen.
Film Facts
Original language title: The Living End
Directed by: Gregg Araki
Year: 1992
Country: USA
Running time: 85 mins
Genre: Drama, Comedy, Crime, Cult
Language: English
Subtitles: English
Awards:
- Sundance 1992 Nominee: Grand Jury Prize
Content warning: Murder, rape, profanity, sex scenes and nudit
Randprogramma
Theodoor Steen is een non-binaire, queer filmcriticus (voor o.a. Schokkend Nieuws en ScreenAnarchy) en filmprogrammeur (voor Camera Japan). Ooit interviewde hij Gregg Araki voor een tijdschriftnummer over queer genrefilms. Als fan en kenner van Araki’s oeuvre zal hij de plaats van de regisseur binnen New Queer Cinema duiden, en de evolutie van denken rond queerness in zijn werk bespreken.