- Dit evenement is voorbij.
Queering the Archive
augustus 31 @ 14:00
Archieven waren altijd in dienst van de status quo, en daarmee niet inclusief voor de verhalen van gemarginaliseerde groepen mensen. Met trots presenteren we een kort filmprogramma dat zich richt op queering — en daarmee het bekritiseren — van het archief.
Drie korte films doen dit op hun eigen manier. De één legt verhalen vast die uit mainstream archieven zijn geweerd, de ander (her)creëert oude of nieuwe verhalen uit (de leegtes in) bestaande archiefmaterialen. Neem plaats in het auditorium van het Utrechts Archief in de binnenstad en ontdek welke verhalen mogelijk zijn wanneer we de controle over ons eigen narratief terugnemen.
Few Can See — Frank Sweeney (Ierland, 42 mins)
Verschillende omroepen in Ierland en Groot-Brittannië zijn aan het staken. Werknemers zenden een programma uit waarop gecensureerde stemmen weer te horen zijn.
Few Can See onderzoekt de nasleep van de censuur van informatie over het geweld en politieke bewegingen in het noorden van Ierland aan het eind van de jaren ‘80. Het project verweeft archiefmateriaal met noodzakelijk in scène gezette beelden van hetgeen dat ontbreekt uit de staatsarchieven als gevolg van censuur.
Grandmamauntsistercat — Zuza Banasińska (Polen/Nederland, 24 mins)
Als een samenstelling van archiefmaterialen uit de Educatieve Film Studio in Łódź, vertelt Grandmamauntsistercat het verhaal van een matriarchale familie door de ogen van een kind dat worstelt met de reproductie van ideologische en representatieve systemen. Door een narratief te schetsen vanuit found footage, biedt de film een gelaagd portret van genderrollen, familiebanden en interspecies kinship in postcommunistisch Polen.
The Archive: Queer Nigerians — Simisolaoluwa Akande (Engeland, 25 mins)
In Nigeria wordt queer geschiedenis steevast uit het nationale narratief gewist. Vijf Nigeriaanse queers die naar het Verenigd Koninkrijk verhuisden, documenteren hun ervaringen zodat deze niet uitgewist kunnen worden. Van hun jeugd tot aan nu, belichten deze verhalen hoe universele ideeën over familie, liefde en het vinden van jezelf minder herkenbaar zijn in de intersectie tussen blackness, Afrikaans-zijn en queerness.